Problemy w układzie hamulcowym to kwestia, której w żadnym razie nie należy bagatelizować. Jazda z niesprawnymi hamulcami to niemalże wydanie wyroku na siebie oraz bliskich, podróżujących wraz z nami. Wszystko, co wpływa negatywnie na efektywność hamowania pojazdu, stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa, dlatego nawet najmniejsze oznaki szwankującego układu hamulcowego powinniśmy potraktować bardzo poważnie. Jednym z dosyć często spotykanych problemów jest tzw. „miękki” pedał hamulca.
Z czym mamy do czynienia?
Wrażenie miękkiego hamulca, opóźnienie reakcji hamowania, a nawet zapadanie się pedału w podłogę, to objawy problemu występującego w układzie hamulcowym. Przyczyną takiego stanu może być:
Zapowietrzeniu układu hamulcowego
To problem łatwy do samodzielnego zdiagnozowania. Wystarczy kilkakrotnie szybko nacisnąć pedał miękkiego hamulca – jeśli przy którymś razie stanie się on wyczuwalnie o wiele twardszy, mamy do czynienia właśnie z zapowietrzeniem. Powietrze, które dostało się do hamulców (np. w wyniku ich wymiany) uniemożliwia wytworzenie ciśnienia, a to wpływa negatywnie na siłę hamowania. Odpowietrzeniem hamulców możemy zająć się sami, gdyż nie jest to zabieg bardzo skomplikowany. Jeśli jednak nie czujemy się na siłach do tego typu zadań, lepiej zdajmy się na fachową pomoc mechanika.
Mała ilość płynu hamulcowego/ wyciek
Oprócz problemów z hamowaniem, o wycieku płynu hamulcowego mogą również świadczyć plamy na kołach i oponach. O ubywaniu płynu możemy upewnić się w bardzo prosty sposób: poprzez sprawdzenie jego ilości w zbiorniku. Płyn powinien znajdować się pomiędzy minimalnym a maksymalnym poziomem. Jeśli jest go mniej niekoniecznie musimy panikować i podejrzewać wyciekanie – przyczyna może być bardziej prozaiczna, czyli zużycie płynu w wyniku eksploatacji pojazdu. Wystarczy uzupełnić płyn hamulcowy i kontrolować jego stan – jeśli w krótkim czasie zacznie go gwałtownie ubywać, mamy do czynienia z poważniejszym problemem. W takim wypadku nie obędzie się bez wizyty w zakładzie mechanicznym. Należy bowiem sprawdzić, co jest przyczyną wycieku, a te mogą być różne: m.in. uszkodzenie pompy hamulcowej, rozszczelnienie zacisków hamulcowych w układzie tarczowym, zużycie i przetarcie elastycznych przewodów hamulcowych, korozja sztywnego przewodu hamulcowego, czy nieszczelny zbiorniczek z płynem. Te sytuacje wymagają pilnej interwencji specjalisty, który wymieni uszkodzone, niespłeniające swojej funkcji, części.
Zużyty płyn hamulcowy
Jak wszystko, tak również płyn hamulcowy ulega starzeniu się. Wraz z czasem oraz na skutek eksploatowania traci swoje właściwości. Złej jakości płyn hamulcowy to bardzo poważny problem, realnie wpływający na bezpieczeństwo naszej drogi – wyraźnie wydłuża czas hamowania, jak i może nawet spowodować brak jakiejkolwiek reakcji hamulców. Równocześnie wielu kierowców bagatelizuje tę ważną czynność, jaką jest regularna wymiana oleju. Zaleca się dokonywanie jej raz na dwa/trzy lata. Problem miękkiego hamulca może być właśnie wynikiem tego zaniedbania. Jakość płynu hamulcowego możemy sprawdzić samodzielnie za pomocą specjalnego urządzenia, jakim jest miernik elektroniczny. Bada on temperaturę oraz poziom wilgoci w płynie i pokazuje, czy nadaje się on do dalszego użytkowania. Wymiany można dokonać we własnym zakresie, aczkolwiek z pomocą drugiej osoby. Sprawdzeniem stanu płynu oraz jego wymianą może także zająć się każdy zakład mechaniczny.
Lepiej zapobiegać niż leczyć
Sprawność układów samochodowych zależy głównie od nas: od tego jak o nie dbamy, w jaki sposób eksploatujemy i czy dokonujemy regularnych przeglądów. Aby uniknąć problemów w układzie hamulcowym należy dbać o wymianę płynu hamulcowego, regularny przegląd tarcz i klocków hamulcowych, wybór części oraz płynu bardzo dobrej jakości. Jeśli jednak zauważymy, że coś jest nie tak, np. pedał hamulca wpada w podłogę, nie zwlekajmy z reakcją. Zlekceważenie stanu hamulców może okazać się dla nas śmiertelną decyzją.
Wszystkie nazwy handlowe, nazwy produktów, nazwy firm i ich loga użyte na naszych stronach należą do ich właścicieli i są używane wyłącznie w celach identyfikacyjnych. Mogą być one zastrzeżonymi znakami towarowymi. Wszystkie materiały, opisy i zdjęcia prezentowane na naszych stronach użyte są w celach informacyjnych
Projekt: NIKO ©2019 dataWeb ver. 1.0.90 | | Wdrożenie: TOMJOHN